Copyright © 2012 Gremi d'editorials de música de Catalunya.

Dades oficials i Política de privacitat
Amb la col·laboració de:

logo1 logo3 logo3

Un dels creadors més prolífics del nostre panorama musical: Salvador Brotons

01/10/2023
L'editorial Brotons & Mercadal té un extens catàleg d'obres musicals on figura la publicació d'un gran nombre d'obres del compositor català Salvador Brotons (Barcelona, 1959). Aquesta publicació, al costat de la seva polièdrica condició de director, intèrpret i pedagog el converteix en una de les personalitats més versàtils i prolífiques del panorama musical català. Combinant una important i extensa agenda com a director d'orquestra, actualment titular de la Vancouver Symphony Orchestra (Washington), des de l'any 1991, i des de la temporada passada, de l'Orquestra Simfònica de Sant Cugat, al llarg de la seva trajectòria, Salvador Brotons ha estat titular de l'Orquestra Simfònica del Vallès (1998-2002) i de l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears (1998-2001). Professor de direcció d'orquestra i composició a l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), el seu catàleg d'obres s'aproxima a les dues-centes referències entre les quals podem trobar destacades obres com ara l'òpera Reverend Everyman (1989), el Concert per a flauta i orquestra (1997), el Concert per a guitarra i orquestra (1999) o la seva Simfonia núm. 5, opus 117 Mundus Noster, estrenada a l'Auditori de Barcelona l'11 de març del 2011, entre moltes altres.
 
Precisament l'esmentat equipament és on té la seva seu la Banda Municipal de Barcelona, una formació al davant de la qual Brotons, entre els anys 2007-2018, va dur a terme una ingent tasca que l'ha portat a ser-ne el principal director convidat. També és veritat, però, que feia molt temps que Brotons no dirigia l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OB), realitat que quedarà pal·liada els propers 4 i 5 de maig de l'any vinent quan Brotons dirigeixi un programa constituït pel Poema romàntic per a baríton i orquestra​ (1912) de Joan Lamote de Grignon (1872-1949), la Simfonia núm. 3 en Re Major, op. 29 Polonesa (1875) de Piotr Illich Txaikovski (1840-1893), però especialment una estrena mundial de la seva autoria, obra encàrrec de L'Auditori: el Te Deum per a baríton, cor mixt i orquestra, op. 163 (2024).
 
Amb la presència d'un cor participatiu amb membres de la Coral Cantiga i del baríton Carles Daza, Brotons, de nou, mostrarà el seu vincle amb el gènere de la música religiosa atès que en el seu catàleg hi trobem un important Stabat Mater, opus 73, del que n'existeix un important enregistrament discogràfic realitzat amb els cors Lieder Càmera, Coral Càrmina i l'OBC tots sota la direcció d'Edmon Colomer editat per Columna Música.
 
Aquest Te Deum, d'alguna forma, s'afegirà a les obres de Salvador Brotons afincades a l'esmentat gènere, entre les quals hi figura també una rellevant cantata com ho va ser la Cantata de Randa (2016), estrenada el 2016 amb motiu dels 700 anys de la mort de Ramon Llull (1232-1316).
 
Estem al davant d'un compositor amb gran domini de l'ofici, imbuït de l'estètica de les grans orquestracions nord-americanes i de la que, per què negar-ho, Brotons n'ha estat deixeble. Amb una estètica que alguns han posat dins de l'etiqueta de la «nova música clàssica», l'obra de Brotons sempre agrada al públic. El mes de maig, així, ho podrem comprovar amb una nova estrena a L'Auditori que s'ha fet esperar.