Copyright © 2012 Gremi d'editorials de música de Catalunya.

Dades oficials i Política de privacitat
Amb la col·laboració de:

logo1 logo3 logo3

Recuperació del Giuseppe Riconosciuto de Domènech Terradellas

07/06/2023
Possiblement, amb permís de compositors com ara Alessandro Stradella (1643-1682), assassinat amb arma blanca, pocs altres compositors se'ls ha pogut relacionar amb una mort violenta com s'ha fet, històricament, amb Domènec Terradellas (1713-1751). Hores d'ara, aquest segueix sent un compositor molt poc conegut, malgrat que a la seva època va ser considerat com un dels més grans compositors d'òpera, al costat d'altres noms com Johann Adolf Hasse (1699-1783), Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736), Niccolò Jommelli (1714-1774) o Baldassare Galuppi (1706-1785).
 
El més sorprenent de tot, és que el compositor provenia de la ciutat de Barcelona. Nascut el febrer de 1713, segons la seva partida baptismal el 13 de febrer d'aquest any, el més fefaent és que, abans de traslladar-se a Nàpols, hagués estat deixeble de Francesc Valls (1665-1747). Ja a Nàpols seria un dels més destacats deixebles de Francesco Durante (1684-1755), al Conservatorio dei Poveri di Gesù Cristo (1732-1740), com també ho van ser altres importants figures com Giuseppe Bonno (1711-1788), Tommasso Traetta (1727-1779), el ja citat Pergolesi o Giovanni Paisiello (1740-1816).
 
Sembla, però, que la formació napolitana va ser la pròpia que rebia un compositor deixeble de Durante, una figura afincada plenament en el terreny de la música religiosa. Precisament el gènere de la música religiosa és on cal adscriure la seva primera obra coneguda que, pròximament, es podrà escoltar al Festival de Torroella de Montgrí, exactament el 29 de juliol, en una interpretació a càrrec de la formació historicista Vespres d'Arnadí que dirigeix Dani Espasa. Aquesta primera obra va ser l'oratori Giuseppe riconosciuto, editat el 1996 per Editorial Tritó amb una edició i revisió crítica a càrrec de Josep Dolcet i Ignacio Yepes. Va ser l'any 1736 quan a l'església dei Gerolomini, dins els exercicis vespertins que portava a terme la congregació dels Felipons de Nàpols, quan es va interpretar un oratori escenificat que va ser interpretat pels castrati Giovanni Luciano, Giovanni Battista Carasale i Pasquale Corrente, el contralt Antonio Santacroce a més dels tenors Domenico de Pace i Giovanni Caro. El títol del llibret imprès era aquest:Giuseppe riconosciuto, melodrama da rappresentarsi nell'essercizi vespertini de'RR.PP dell'Oratorio. In Napoli MDCCXXXVI. Presso Felice Carlo Mosca (...). La musica è del Signor Domenico Terradellas, alumno del Collegio de'Poveri di Gesucristo.
 
D'aquesta manera, el proper mes de juliol, es podrà escoltar amb una orquestra historicista un oratori que ja va tenir la seva recuperació, l'any 1995, als festivals de Cuenca i Cadaqués. Una recuperació que s'afegeix als treballs de reivindicació d'una figura que, després de l'estrena del Giuseppe, va iniciar una impressionant carrera operística que el va portar a estrenar òperes als més importants teatres d’òpera italians i de Londres. El 1739 va estrenar Astarto a Roma i hi va assolir gran èxit el 1743 amb Merope. A Londres des de 1746, hi va estrenar Mitridate i Bellerofonte a més d'arranjar un pasticcio per al King’s Theatre. De retorn a Itàlia, va morir en estranyes circumstàncies, poc temps després de l’estrena a Roma de la seva darrera òpera, Sesostri re d’Egitto.
 
La seva música, dins de l’estil italià, es considera una important base cap a l’assoliment de l’estil clàssic, al mateix nivell de les òperes dels citats Hasse i Jommelli. Va ser citat per importants enciclopedistes francesos i per Charles Burney.